Δημιουργία Marketplace Μέρος 1ο

Τι πρέπει να λάβετε σοβαρά υπόψιν κατά τη δημιουργία ενός Marketrplace

Οι online αγορές αποτελούν το μέλλον του ηλεκτρονικού εμπορίου, αφού λόγω της πληθώρας σε μεμονωμένα eshop είναι πλέον δύσκολο για τους επισκέπτες να βρουν αυτό που ψάχνουν στις καλύτερες τιμές, αλλά και για τους Online εμπόρους είναι επίσης δύσκολο να πλησιάσουν τους πελάτες τους. 

Αυτό το πρόβλημα έρχονται να λύσουν οι Online Αγορές ή αλλιώς Marketplaces. Μαζεύουν σε ένα χώρο όλα τα προϊόντα από διαφορετικά καταστήματα και τα παρουσιάζουν στον επισκέπτη με πολλά και διαφορετικά κριτήρια επιλογής, ανάλογα με τις ανάγκες του επισκέτη. Προσφέρουν μεγάλη ποικιλία σε εναλλακτικές και τιμές, ενώ προσγγίζουν το marketing ποιο συγκεντρωτικά.  Και φυσικά η μεγάλη ευκαιρία εδώ για μικρότερες επιχειρήσεις που θέλουν να ξεχωρίσουν με ένα marketplace, είναι η εξειδίκευση σε ένα είδος (niche marketplace) ώστε να χτιστεί στο κοινό η άποψη, ότι αν θέλω να βρώ τα πάντα πχ για ελαστικά αυτοκινήτου, θα πάω σ΄αυτό το marketplace όπου έχει όλους τους online εμπόρους ελαστικών, πολλές προσφορές, tips και εξειδικευμένεη βοήθεια. Με άλλα λόγια είναι ο ειδικός στα ελαστικά.

Βέβαια όσο όμορφα και να ακούγονται όλα αυτά κρύβονται πολλά πράγματα που πρέπει κάποιος να σκεφτεί και να σχεδιάσει προτού καν ξεκινήσει την κατασκευή ενός marletplace για να αποφύγει σοβαρές παγίδες που κοστίζουν.

Σ΄αυτό το άρθρο θα καλύψουμε ένα από τα πιο σοβαρά θέματα, που είναι ο τρόπος πληρωμής και που αποτελεί ένα αρκετά πολύπλοκο θέμα για ένα marketplace.

 

Βασικά Μοντέλα Χρέωσης

θα πρέπει καταρχήν να αποφασιστεί το μοντέλο χρέωσης προς τους πωλητές για τις υπηρεσίες που θα τους προσφέρει το marketplace:

- Συνδρομητικό, εφόσον καταβάλουν μια μηνιαία συνδρομή, χωρίς καμία συμμετοχή του marketpalce στις πωλήσεις
- Προμήθεια επι των πωλήσεων που θα κάνει o κάθε έμπορος στο marketplace
- Μεικτό μοντέλο που περιέχει συνδυασμό και των δύο προηγούμενων μοντέλων

Το κάθε μοντέλο μπορεί να αναλυθεί ακόμη περισσότερο αλλά εδώ δεν είναι αυτο τόσο σημαντικό. Το σημαντικό είναι πια θα είναι η λύση γιατί θα καθορίσει και τον τρόπο πληρωμής του επισκέπτη στο ταμείο αλλά και την αμοιβή του marketplace για τις υπηρεσίες που προσφέρει. Μην ξεχνάτε μια online αγορά έχει 2 πελάτες: Τον Πωλητή και τον Επισκέπτη /Πελάτη του πωλητή.

 

Το Συνδρομητικό, Μοντέλο είναι σχετικά απλό, αφού με μία σταθερή μηνιαία ή ετήσια συνδρομή με διάφορα κριτήρια (για παράδειγμα αριθμός προϊόντων)  μπορεί το marketplace να προπληρώνεται και να παρέχει τις υπηρεσίες του. Ο τρόπος αυτός έχει πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα. Το βασικό που πρέπι να σκεφτείτε είναι ότι θα πρέπει να έχει ένα μεγάλο αριθμό πωλητών σε premium πακέτα προβολής στο marketplace ώστε να μπορέσει αποδώσει κέρδος αυτό το μοντέλο. Πεονέκτημα αποτελλέι το χαμηλό κόστος διαχείρησης αφου τις παραγγελίες και ότι αφορά αυτές, τις διαχειρίζονται αποκλειστικά οι ίδιοι οι πωλητές. Τo marketplace απλα ενοικιάζει το χώρο προβολής.

Η πληρωμή εδώ μπορεί να γίνεται απευθείας στον λογαριασμό του κάθε πωλητή με το δικό του τρόπο πληρωμής, χωρίς τη  συμεμτοχή του marketplace σε κάποιο σημείο της διαδικασίας αυτής. Το τιμολόγιο επίσης κόβεται απευθείας από τον πωλητή στον πελάτη και επιπλεόν η ενασχόληση με επιστροφές, προβλήματα στην παράδοση κλπ διαχειρίζονται και πάλι από τον πωλητή , πάντα βέβαια με την επίβλεψη του marketplace.

 

Τα επόμενα 2 μοντέλα Προμήθεια  & Μεικτό που περιέχουν την συμμετοχή του marketplace με ποσοστό επι των πωλήσεων, είναι πιο πολύπλοκα μοντέλα αλλά και πιο επικερδή αφού το κέρδος του marketplace είναι άμεσα συδνεδεμένο με την απόδοση του marketplace: περισσότερες πωλήσεις = περισσότερη προμήθεια.

Σ' αυτό το μοντέλο ο τρόπος πληρωμής προσφέρεται από το ίδιο το marketplace, καθώς και η τιμολόγηση αλλά και η διαχείρηση τηλεφώνων, παραπόνων και επιστροφών. Το κόστος είναι αυξημένο λόγω της ανάγκης προσωπικού σε αντίθεση με το πρώτο μοντέλο. Και επιπλέον υπάρχει η ανάγκη για την σύναψη συμφωνίας με ένα χρηματοπιστωτικό ίδρυμα για την διαχείρηση των πληρωμών, το διαμοιρασμό των χρημάτων στους πωλητές και την είσπραξη της προμήθειας του Marketplace από κάθε πώληση.

Αυτό γίνεται αυτόματα και άμεσα από τον συνεργάτη που θα επιλέξετε να αναλάβει το κομμάτι των πληρωμών, και που θα πρέπει βασει Ευρωπαϊκής Νομοθεσίας να είναι ένα εγκεκριμένο Χρηματοπιστωιτκό ϊδρυμα από την Τράπεζα της Ελλάδος (πχ η Everypay διαθέτει ανάλογη λύση). Και βέβαια θα πρέπει το σύστημα αυτό να είναι ικανό να διενεργήσει επιστροφή χρημάτων στον πελάτη, σε περίπτωση επιστροφής. 

θα πρέπει βέβαια να λάβετε υπόψιν και το φορολογικό θέμα, αφού θα υπάρχουν αρκετά παραστατικά το μήνα προς πελάτες αλλά και προς πωλητές για την μεταφορά των χρημάτων από τις πωλήσεις τους

 

Ένα εναλλακτικό Μοντέλο Χρέωσης

Μπορεί βέβαια να χρησιμοποιηθεί και ένα τέταρτο μοντέλο χρέωσης, όπου το marketplace συμμετέχει μεν στα κέρδη του πωλητή με προμήθεια, η οποία όμως καταβάλεται σε προκαθορισμένα χρονικά διαστήματα (για παράδειγμα μια φορά την εβδομάδα ή μια φορα το μήνα). Αυτό γίνεται παρακολουθώντας τις πωλήσεις με ανάλογα εργαλεία που διαθέτει το λογισμικό του Marketplaec και την αυτόματη έκδοση χρέωσης με το ανάλογο ποσό για κάθε πωλητή, ώστε να πληρωθεί σε μεταγενέστερο χρόνο. Το μοντέλο αυτό απαλείφει την ανάγκη για διαμεσολάβηση ενός Χρηματοπιστωτικού Ιδρύματος, και κάθε πωλητής μπορεί να λαμβάνει τα χρήματα του απευθείας στο δικό του τρόπο πληρωμής, ενώ δεν υπάρχει τιμολόγηση από το marketplace. Επίσης η επαφη για επιστροφές, παράπονα κλπ μ τους πελάτες γίνεται απευθείας από το κάθε πωλητή. Αυτό αυτόματα μειώνει το κόστος διαχείρησης για το marketplace φυσικά.

Προσοχή όμως:ενώ δείχνει ιδανικό μοντέλο, απαιτεί στενή παρακολούθηση  των πωλήσεων και εξασφάλιση της πληρωμής της προμήθειας από τον κάθε πωλητή. Επίσης με αυτό το μοντέλο επειδή η συναλλαγή γίνεται απευθείας με τον κάθε πωλητή, στην ουσία αφήνετε την εικόνα και τη φήμη του marketplace στους πωλητές σας.

Το Λογισμικό

Το Multi-Vendor το εξειδικευμένο λογισμικό της CS-Cart για τη δημιουργία ενός Marketplace, με τις 3 διαφορετικές εκδόσεις του (Multi-Vendor, Multi-Vendor, Plus και Multi-Vendor Ultimate) μπορεί να καλύψει κάθε παραπάνω σενάριο και μοντέλο χρεώσης αφού κάθε έκδοση έχει το ανάλογο χαρακτηρηστικό τρόπο χρέωσης για να επιλέξετε, ανάλογα με το τι έχετε σχεδιάσει να υλοποιήσετε.

Μιλήστε μαζί μας, για να διαλέξουμε μαζί ποιό σας ταιράζει και γιατί. Συμπληρώστε τη φόρμα επικοινωνίας